Skip to content

Koll på Ordspråks­boken

This content is not available in your language yet.

En överblick

Ordspråks­boken är ganska omfattande med sina 31 kapitel. För dig som vill ha struktur följer här ett helikopterperspektiv på Ordspråks­boken.

Upplägg

Så här är Ordspråks­boken upplagd. Kapitel- och versnummer inom parentes.

  • Inledning, vad man kan vänta sig av Ordspråks­boken (1:1-7)
  • En fars ord till sin son (1:8-7:27)
  • Visheten (8:1-9:12) och dårskapen (9:13-18) talar, personifierade
  • Korta visdomsord (“ordspråk”) av kung Salomo och några till (10:1-31:9)
  • En god hustru, en lovprisning (31:10-31)

De korta visdomsorden (som även kallas ordspråk) utgör den allra största delen.

Inledning, kap 1:1-7

Inledningen till Ordspråks­boken är en programförklaring, en trumpetstöt. Av Ordspråks­boken kan man vänta sig fostran, vägledning, insikt, klokhet, lärdom, förståelse. Ingen falsk blygsamhet här! Ordspråksboken vänder sig till de okunniga, de unga, de visa, de kloka. Alla borde passa in någonstans på den skalan.

En far undervisar sin son, kap 1:8-7:27

Efter den inledande program­förklaringen följer en fars ord till sin son. Han vill att det ska gå bra för sonen och delar med sig av erfarenheter från sitt liv. Sonen bör också lyssna till sin mor för även hon är en källa till vishet. Fadern önskar att sonen drar nytta av föräldrarnas erfarenheter och att han ser och lär av andras misstag. Det kan inte vara nödvändigt att göra alla misstag själv. Av detta förstår man att visheten inte i första hand är teori. Visheten är praktisk.

Faderns råd och hela Ordspråks­boken präglas av tanken att världen fungerar på ett visst sätt. Det finns så att säga naturlagar för mänskligt uppträdande precis som det finns fysiska naturlagar. Om du gör si händer så.

Naturlagarna i Ordspråksboken är inte religiösa utan neutrala fakta som gäller alla människor.

Ett mjukt svar stillar vrede, men hårda ord leder till harm.
Ordspråks­boken 15:1

Stolthet slutar i fördärv och högfärd leder till fall.
Ordspråks­boken 16:18

Även om många av Ordspråks­bokens utsagor inte är religiösa är Gud självklart närvarande och aktiv. Här och var bland alla ordspråk handlar det om Gud själv (oftast kallad ”Herren”).

Herren låter inte den rättfärdige hungra, inte heller låter han den onde få det han vill ha.
Ordspråks­boken 10:3

Även den typen av ordspråk liknar naturlagar eftersom de betyder att det går att veta något om Gud. Han är inte godtycklig, dold eller obegriplig.

Fadern vill att sonen ska bli medveten om hur världen fungerar och hur man förhåller sig till Gud. Om han anpassar sig till detta får han ett liv med flyt. Precis som man inte ignorerar gravitationen utan att slå sig så får man problem om man ignorerar naturlagarna för mänskligt uppträdande eller bortser från vem Gud är. Med problem menas att saker och ting i livet slutar fungera.

En anmärkningsvärt stor del av faderns ord till sin son är varningar för ”den främmande kvinnan”. Det handlar både om lösa förbindelser och äktenskapsbrott. Detta ämne upptar större delen av tre kapitel, nämligen 5 - 7.

Ordspråksbokens naturlagar för mänskligt uppträdande kompletteras av en stark moralisk kompass. Det är inte bara fråga om vad som fungerar utan också vad som är rätt och fel.

Visheten och dårskapen personifierade, kap 8-9

Visheten framträder som en person redan i kapitel 1 från vers 20. I kapitel 8 kommer visheten till tals i ett längre avsnitt.

Jag ropar till er, människor, jag höjer min röst till alla människobarn.
Ordspråks­boken 8:4

Visheten är en person som har ett erbjudande. Visheten är inte exklusiv, utan vänder sig till alla.

I Ords 8:22 talar visheten om var den kommer ifrån, att den är född av Herren före allt som han sedan gjorde … från begynnelsen, innan jorden formades. Visheten var med när Gud skapade jorden och människorna. Det var en glad tid med kosmisk partystämning bland Gud och änglar.

Jag var alltid vid hans sida. Jag var hans ständiga glädje, i hans närhet fröjdades jag. Jag jublade över hela hans värld och gladde mig över människosläktet.
Ordspråks­boken 8:30-31

Därför, säger visheten, bör ni lyssna. Visheten har varit med från allra första början och vet hur saker och ting fungerar. Visheten ryggar inte för att bjuda in okunniga och den som saknar vett (9:4). Alla är välkomna.

Dårskapen, vishetens motsats, ropar från en högt belägen plats. Dårskapen har också ett erbjudande och bjuder in samma människor som visheten. Att följa dårskapens lockrop slutar inte väl.

Men de vet inte att döden härskar där, att hennes gäster hamnar i dödsrikets djup.
Ordspråks­boken 9:18

Vishetens och dårskapens lockrop når båda fram till människorna. De måste själva välja vilken röst de ska följa.

Ordspråken, kap 10:1-31:9

I kapitel 10 börjar de egentliga ordspråken och fortsätter ända till det sista kapitlet. Ett typiskt ordspråk består av två led. Ofta är det andra ledet en parallell eller en kontrast till det första.

Lata händer gör människan fattig, men flitiga händer för med sig rikedom.
Ordspråks­boken 10:4

Om det finns något system eller särskild ordning bland ordspråken så är den svår att upptäcka. Däremot är det inte svårt att se ett antal teman som återkommer. Återkommer gör också kontrasterande urtyper av beteende: den vise och dåren, den flitige och den late, den rättfärdige och den onde.

Från kapitel 22:17 byter texten stil i viss mån. Inte alla ordspråk är begränsade till två led. I flera fall har de teman som sträcker sig över längre avsnitt. Inte bara stilen är en annan. Av texten framgår att de har annat ursprung än kung Salomo. De namn som nämns, Agur i 30:1 och kung Lemuel i 31:1 är okända. Däremot är kung Hiskia (25:1) känd.

En god hustru, en lovprisning, kap 31:10-31

Något otippat avslutas Ordspråksboken med en översvallande lovprisning av en god hustru. Äktenskapet står högt i kurs. Det framgår även bland de övriga ordspråken. I Ordspråks­bokens värld är könen binära, man och kvinna, och äktenskapet ingås mellan man och kvinna. Det bara är så.

Hustrun i Ordspråks­boken 31 är driftig och energisk. Hennes man litar helt på henne och ger uttryck för sin beundran för henne. Deras gemensamma, strävsamma liv är ett teamwork. Med tanke på det enorma avståndet från vår tid kan det vara överraskande att hustrun är så självständig och har avsevärt svängrum att driva projekt efter eget huvud.

Sammanfattning

Ordspråksboken är inte likformig rakt igenom även om den till största delen består av korta ordspråk.

Ordspråksbokens värld styrs av vad man kan kalla naturlagar för mänskligt uppträdande. Liksom vanliga naturlagar är de inte religiösa utan neutrala och gäller alla människor. De kompletteras av en moralisk kompass. Bästa sättet att få flyt i livet är att inrätta sig efter dessa förutsättningar. Omvänt får man problem om man struntar i naturlagarna. En vis person slutar aldrig lära sig mer om världen och människorna, men även om Gud.

Kapitel 8 och 9 låter visheten och dårskapen framträda som personer. Båda vänder sig till människorna och vädjar till dem att komma. Om man vänder på perspektivet och ser det från människans synpunkt innebär det att vi nås av både vishetens och dårskapens lockrop. Ordspråks­boken lovar i sin inledning att den ska lära oss att skilja mellan vishetens och dårskapens erbjudanden och välja rätt.